.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
برپایی مراسم تعزیه‌خوانی در رشت

مراسم تعزیه‌خوانی و آتش زدن خیمه‌ها در رشت برپا شد.

به گزارش شمال نیوز به نقل از فارس، ماه محرم با آداب و آیین‌های آن دارای جایگاه برجسته‌ای در زندگی و فرهنگ مردم گیلان است که نشان از علاقه مردم این سرزمین به اهل بیت پیامبر (ص) دارد.

در گیلان تعزیه‌خوانی در روزهای سوگواری حضرت امام حسین (ع) در ماه محرم و نیز در برخی از ماه‌ها برگزار می‌شود اما نقش اصلی و محوری تعزیه و اینکه بخشی از مراسم سوگواری امام حسین (ع) است، در این ماه محرم برگزار می‌شود.

تعزیه از مهم‌ترین، پرشورترین و پرجاذبه‌ترین مراسم سنتی مذهبی و در عین حال کامل‌ترین گونه نمایش سنتی و مردمی ایرانی بوده و در گیلان از هر دو جهت دارای همین پایگاه است.

در گیلان مکان خاصی که به منظور خواندن تعزیه ساخته شده باشد وجود ندارد و فضای باز جلوی مسجدها را تکیه می‌نامند و مجالس تعزیه در آنجا برگزار می‌شود.

علاوه بر تعزیه‌هایی که در دیگر نقاط ایران اجرا می‌شود، چند تعزیه خاص نیز در گیلان وجود دارد از جمله مجلس تعزیه حضرت شاهزاده ابراهیم که بقعه و بارگاهش در بخش‌های کوهستانی شفت قرار دارد و مجلس تعزیه حضرت سید جلال‌الدین‌اشرف در آستانه‌اشرفیه و مهم‌ترین زیارتگاه مردم استان است.

یکی دیگر از آیین‌های ماه محرم در گیلان دسته‌گردانی است که اهالی آبادی و یا روستا به بقاع متبرکه و مساجد می‌روند و سینه‌زنی می‌کنند و با تشکیل دو ردیف صف کشیده در مقابل یکدیگر با پوشش لباس‌های سیاهرنگی که تا زانو می‌رسد به دنبال نوحه‌خوانی که در راس جمعیت می‌ایستد زنجیرزنی می‌کنند و زنان و کودکان بیشتر در حاشیه و یا به دنبال آنها در خیابان‌ها به عزاداری می‌پردازند.

یکی دیگر از مراسم‌های عزاداری در ماه محرم در گیلان کرنازنی (کرنی) است که یک آلت موسیقی به طول 1.5 متر است که توسط پنج تا 7 نفر کرنازن در مساجد و راه‌های استان انجام می‌شود و این مراسم در لاهیجان، لشت نشا و آستانه‌اشرفیه نیز همچنان برپاست.

پخت غذا در ایام ماه محرم در خانه‌های روستایی رواج زیادی دارد و روستاییان در هر خانواده طبق غذا (مجما) را تهیه کرده و در مساجد برای نیازمندان می‌آورند و پس از صرف غذا شرکت کنندگان به عزاداری می‌پردازند.

مراسم تعزیه‌خوانی و آتش زدن خیمه‌ها در حضور پرشور عزاداران در میدان شهرداری رشت برگزار شد و مردم به یاد اسیران کربلا به عزاداری پرداختند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.12 seconds.